Hier zijn we weer!!!! - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Jongerengroep B-leave CGK Urk-Maranatha - WaarBenJij.nu Hier zijn we weer!!!! - Reisverslag uit Botswana, Zuid-Afrika van Jongerengroep B-leave CGK Urk-Maranatha - WaarBenJij.nu

Hier zijn we weer!!!!

Blijf op de hoogte en volg Jongerengroep B-leave

30 Juli 2012 | Zuid-Afrika, Botswana

Lieve familie, vrienden, bekenden en gemeenteleden,

Vanaf Ghanzi uit een internetcafe weer een berichtje van ons allemaal.
We hebben jullie zoveel te vertellen en weten niet eens of het in woorden is uit te drukken wat we hier allemaal meemaken. In het vorige verslag hebben jullie kunnen lezen hoe de eerste dagen van onze reis zijn verlopen.

We zijn inmiddels al behoorlijk gewent aan het leven hier! Al zijn er ook momenten dat we kunnen huilen om de ellende die we zien en meemaken. Het zal lastig zijn jullie een beeld te geven van ons verblijf hier! Maar we zullen het proberen.

De taalbarriere zorgt af en toe voor de nodige verrassingen of moeilijkheden maar we merken in alles dat LIEFDE geen taal kent! En de Gods liefde al helemaal niet! We voelen ons in het geloof sterk verbonden met de mensen hier!

De nachten zijn bibberse koud, maar we wennen aan alles! Echt daar zijn we inmiddels al achter, alles went! Het naar de wc gaan voelt al als thuiskomen, helemaal met de kakkerlakken als gezelschap, zij schijnen van de aangename geur te houden.

Het douchen, wassen en tanden poetsen gaat ook steeds relaxer!
Haren wassen doen we in teiltjes, douchen doen we onder de kerkklok, ook in een teiltje of gewoon niet!

We ontbijten elke morgen om half acht waarna we meteen aan het werk gaan. De lokale bevolking steekt ook echt zijn handen uit de mouwen.
Het is ongelofelijk om te zien hoe hard de vrouwen ook kunnen werken.
Een paar meiden moesten het hek rond de kerk weghalen, dit in samenwerking met de San-vrouwen. Nou al de palen moesten uit de grond gegraven worden, maar de vrouwen stonden echt hun mannetje.

We beginnen al structuur te krijgen in het leven hier. Elke dag verdelen we de taken over de groep. De jongens gaan aan het bouwen (kerk en/of sanitaire voorzieningen), de meiden hebben of corvee, of kinderwerk of helpen ook met bouwen.

Zaterdag was een erg mooi moment, het hoogste punt van de kerk was bereikt. Dit was een feestje waard!
's Middags verzamelden we ons allemaal bij de bouwplek als een grote familie (ja zo voelt dat echt)! Blanke en zwarte mensen samen als een dienend volk van God!
De San-mensen zetten spontaan een lied in waarna wij als Urkers samen Psalm 122: 1 zongen! Wat klonk dat prachtig, Jeruzalem wat ik bemin, wij treden uwe poorten in!
Iemand ging ons voor in gebed waarna Hessel uit de Bijbel las (Efeze 2)!
En toen kwam het moment, want de vlag zou worden geplaast. We hadden samen met de kinderen van het dorp namelijk een vlag gemaakt met daarop de namen van ons allemaal.
Lubbert de Boer en Debe (de plaastelijke ouderling) plaatsten samen de vlag onder gejuich van ons allemaal. De San-mensen zongen daarna nog een lied waarna we samen nog koffie dronken.

Zondag, Gods dag!
Paulus kon het niet laten zijn kosters taak op zich te nemen en luidde daarom verschillende keren de kerkklok om de mensen te laten weten dat de kerkdienst zou beginnen.
Hier in East-Hanahai gaat dat allemaal effies wat anders als op Urk.
Om het kort te houden, we hebben een fijne, mooie en gezegende kerkdienst achter de rug. Meroeti (ds.) Sibeko preekte over Zacheus! Hessel vertaalde dit naar het Naro en het Nederlands. Verder werden er steeds spontaan liederen ingezet waarbij wij natuurlijk ook wat Psalmen hebben laten horen.
Na de Koffier hebben we met de Naro-mensen en de Meroeti een bijbelstudie gehad. Inmiddels was het eten klaargemaakt door: 'jaja, de mannen'. Heerlijke Pompoensoep met gehaktballetjes en aardappels.

Na de kost hebben we een kuier door het dorp gedaan! Hessel en Cobie lieten ons de verschillende plekken in het dorp zien. Onbeschrijvelijk hoe we ons voelden toen we zagen waar de mensen in wonen.
Echt thuisblijvers, het is onmogelijk jullie te vertellen wat we allemaal zagen en hoorden.

Waar we ook heel erg van zijn geschrokken is hoe graag de kinderen onze restjes op eten. We zijn gewoon om wat we niet meer op kunnen weg te gooien of voor de meeuwen te gooien. Nou hier gaan we met ons bordje naar het hek waar de kinderen ons voortdurend volgen. Binnen enkele seconden is het bordje leeg en is het te weinig om alle kinderen wat te geven. Het doet pijn dit te zien! Deze kinderen hebben zo weinig en zijn met ook zo weinig tevreden!

's Avonds hebben we met de groep wat ontspannen spelletjes gedaan waarbij de jongens streden tegen de meiden. Het spreekt natuulijk voor zich dat de meiden gewonnen hebben!
De 'san-kinderen' kwamen ook nog op de gezelligheid af! Het is echt schrijnend hoe armoedig die zijn gekleed in de kou van de avond!

Onze werkzaamheden vorderen gestaag! We beginnen al te wennen aan de Afrikaanse cultuur! Vooral gelduldig leren zijn, want ze kennen hier geen tijd! Voor onze bouwvakkers is het behelpen met de materialen die er zijn en ze slaan zich er kranig doorheen. Er wordt hard gewerkt en het begint er allemaal als een soort mini-maranatha kerk uit te zien!
We hopen van harte dat we het klaar kunnen krijgen voor we hier volgende week vertrekken.

Het kinderwerk is ook ontzettend gaaf om te doen!
Kinderen zingen inmiddels het liedje: Zeg Wie heeft geschapen de bloemtjes, al vlekkeloos met ons mee! De bijbehorende gebaren worden enthousiast meegedaan. Dit is in alles zo. Spelletjes, bijbelverhalen, zingen, knutselen echt overal genieten ze van. Mooi om zo wat voor deze kinderen te betekenen!

De eerste schorpioen is trouwens gezien! De plaatselijke bevolking kwam gelijk toesnellen om het dier dood te maken! Want dat die gevaarlijk was wisten ze ons wel duidelijk te maken.

We blijven vast in gebreke wat betreft het vertellen van onze ervaringen. Maar we zijn elke dag dankbaar voor alles wat we kunnen betekenen voor maar bovenal ook leren van de bevolking hier! Wij verwende Urkers leren hier wat ' dankbaar zijn' betekend en wat het is om samen God te dienen!

Een groet aan alle mensen die we liefhebben! Want echt, we denken aan jullie en voelen ons verbonden door het gebed!
Bedankt ook voor alle fijne reacties en meeleven!

Als laatste nog een persoonlijk bericht van verschillende B-leave mensen:

Johannes:
Groetjes aan allen. Het is hier gezellig, we hebben het hier goed. Hendrik en Anita we hebben qyanow hier gezien, die nemen we mee in onze koffer ;). Groetjes de Bosjesman

Janita:
Lieve va en moe en de rest! Ik mis jullie gigantisch, vooral het lekkere theedrinken 's avonds bij een filmpje! ;-) Maar het is hier prachtig!
Jan Fokke: Lieverd! Mis je mega, kan niet wachten tot ik al het moois dat ik meemaak met je kan delen! Dikke poes Janita

Louw:
Het is hier gezellig! Ik blijf hier!

Paulus:
Groeten aan alle Immanuelgangers en aan alle anderen. Groeten de B.K.

Wilma:
Er is hier een kliniek. Ik blijf! Sorry va! ;-)

Fam. Schothorst:
Groetjes van Roodkapje en de Bosdokter!

Gerdien Kramer:
Lekkere poes vor Teunis en de rest ook. Moe ik mis je kost!

Anna:
Margreet, Curacao is hier niks bij! Poes vor Klaas en Vincent. Groetjes aan mn familie en Moas.

Janneke:
Va, trouwen is hier heel goedkoop. Groetjes aan iedereen!

Nanning:
Groetjes aan de hele familie! We vervelen ons niet, we hebben tijd te kort en hebben het fijn samen.

Christine:
Ik ben geschrokken van het leven hier, maar het geeft me voldoening om wat voor de mensen hier te betekenen.
Ps. Bebe alvast gefeliciteerd!
Ps. Anna Brouwer zorg voor lekkere kost na mijn reis!
Groetjes aan familie en vrienden.

Gerdien Westerink:
Groetjes uit Botswana aan iedereen. Het is hier prachtig en het geeft me een goed gevoel hier wat voor de mensen te betekenen.

Jacob en Gerdien W.:
Va en Moe, we nemen een klein Markje mee! (Patsertje, 4 jaar)!

Jacob Westerink:
30 graden, mooi weer. Mooi groot strand, maar zo groot dat de zee niet te vinden is. 's Nachts wat koeltjes!

Jurie Jacob:
Gefeliciteerd moe, dikke poes!
Ps. Het eten is hier lekkerder dat thuis (grapje)!

Meindert:
Kaartjes waren niet te krijgen, daarom via deze weg de felicitaties naar m'n broer en bes. Het is hier geweldig maar ik bin wel anwinnig nor mn kalletjen. Dikke groeten voor iederiene!
Ps. Moe, ik mis mn puddinkies!

Lubbert de Boer:
Ik voel me hier wel thuis!

Auke:
Ik ew et hier wel goed (met mn zwager)! Tot over twee weken!

Johan:
We missen je mars ijssien op zoaterdagavud moe!
We ewen et hier goed!
Tot over twee weken, de groetjes aan de rest!

Kobus:
Vanuit Botswana feliciteerd Kobus zijn vrouw voor haar verjaardag.
Ik gedraag mn hoor, dat zul je wel fijn vinden om te horen!
Ps. de vrouwen roepen hier heel de dag, ' Koboes'!

Freek:
Blanco!

Jacoba:
Het is hier super! Va en moe, ik voel mn hier zo thuus!
Behalve de kost or moe!
De groetjes aan iedereen!

Willemien:
Een grote knuffel en poes vor Corine, Grethe, Dirk, Bettie en Eize!
Ik wiet niet of al die aappies in mn koffer passen or!
Vuul liefs vor alle angere thuisblijvers!
Mn allerliefst bruur: nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Saai eh, as je liefste zussien er niet is! De poes ouw je nog van mn tegoed!

Allen (inclusief Hessel en Cobie en de San-mensen):
Liefdevolle groeten vanuit East Hanahai! We weten niet wanneer een volgende blog komt! Jullie zien het wel!

• 30 Juli 2012 - 15:48

Jantine:

Geweldig om te lezen. Rillingen over mijn rug. Voor de laatste week heel veel succes met alles wat jullie nog moeten doen! En, voor daarna een hele fijne week daar!

• 30 Juli 2012 - 16:08

Fokke En Marja:

Weer helemaal bijgepraat. Wat een belevenis voor jullie allemaal! Gods zegen! Janita: groetjes van ons allemaal en een dikke knuffel van Joëlle (die heel erg "anwinnig" is)

• 30 Juli 2012 - 16:24

Teun, Jannie, Marieke En Corina Wakker:

Wat leuk om nieuws van jullie te lezen!, Als er nieuws van jullie is, wordt het hier gelezen, herlezen, 5x voorgelezen en vervolgens 10x herhaalt tijdens de koffie uurtjes.:P
    (We zijn benieuwd naar de schrijver, want die kan echt heel goed schrijven, wie zien het zo voor onze ogen gebeuren!)
    We zijn blij dat het tot nu toe allemaal goed gaat! Verder wensen we jullie nog veel succes toe! We denken aan jullie.

@Meindert; je eawen inderdaad wel wat puddinkies e'mist!:P die eaw je dan nog tegoed.

Groetjes,
    Huize Wakker

• 30 Juli 2012 - 17:17

Teun W:

@meindert wakker bedankt voor je felicitatie, en ik maar wachten op het kaartje, maar dat betekent niet dat je geen cadeau moet kopen want die verwacht ik wel natuurlijk en geen smoesjes.

• 30 Juli 2012 - 17:17

Vor Wilma:

Je wieten wat ik zeen toe je vort gingen, maar beink wel as je daor bleven dat ur niet, op ofroep, een skaol mit gebakken vis baie e brogt wordt. pa
    Verder zijn we erg blij dat ullie het naar de zin hebben. Gods zegen

• 30 Juli 2012 - 17:24

Vanaf De Harderbank 22 De Familie Van Christine:

Hallo allemaal,
    wat fijn dat jullie ons zo op de hoogte houden van het mooie werk dat jullie mogen doen in Gods koninkrijk. we houden alle verslagen in de gaten en zijn zelfs wel een beetje jaloers op jullie.
    wij staan op het punt om te vertrekken naar Spanje maar in ons hart zijn we steeds bij jullie.
    gezegende tijd nog en tot ziens

Greats
    Hendrik, Martina, Alice en Jan Jurie, Tromp, Stefan en tante Willie

• 30 Juli 2012 - 17:24

Greetje Woord:

Hoi allemaal,

het is mooi om te lezen dat jullie al zo'n vorderingen maken met de kerk.
    Het zal wel wennen zijn om daar nu te zijn zonder alle luxe die we gewend zijn.
    en Jurie Jacob mis je de pizza al van Willem de Boer?
    Is de koffer al terecht?Ik hoop van wel.
    Het is nu rustig op het dorp,veel mensen zijn nu met vakantie.
    Ik wens jullie Gods zegen ,en heel veel succes met het verdere werk wat jullie daar te doen hebben.

Groetjes Familie Woord

• 30 Juli 2012 - 18:50

Die Op Dat Shirt:

Niet te hard zingen daar hoor, straks gaat het dak er nog af;)

Leuk dat er zoveel met die san-mensen samen wordt gedaan, het moet voor hun ook motiverend zijn om lekker te bouwen aan betere omstandigheden waar ze nog jaren plezier van zullen hebben!

Janita ook een dikke poes terug, ik kijk elke dag naar de 'Grote Beer', maar realiseerde me net dat je op het zuidelijk halfrond zit.. dus ik kan je net niet zien in de spiegeling! Komt vast wel goed daar!

• 30 Juli 2012 - 18:56

Evert-Jelle:

He va,

Bevalt het nog een beetje om de hele dag met alleen een kokertje te lopen?

Xx Evert-Jelle

• 30 Juli 2012 - 19:41

Hennie Korf:

Ik vind het heel mooi dat jullie ons een beetje laten meegenieten van jullie reis en ervaringen. Ik hoop dat jullie al jullie werk klaar mogen krijgen . Ik wens jullie Gods onmisbare zegen toe en iedereen de hartelijke groeten.

• 30 Juli 2012 - 22:39

Voor Wilma:

Hallo Wilma,
    Fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt.
    We zouden het wel leuk vinden dat je ook weer terug komt.
    De kids vroegen al wanneer tante Wilma weer pannekoeken komt bakken.
    O ja Albert Nathan was boos dat hij niet mee mocht in het vliegtuig.
    Fijne tijd nog en tot gauw.
    Groeten, Matthias, Christina, Suzanna, Albert Nathan en Coralie

• 30 Juli 2012 - 23:00

Voor Anna En Louw En Iedereen Van De Groep:

Wij krijgen kippevel als we de verslagen lezen, van wat jullie daar allemaal zien en meemaken. We zijn blij en dankbaar dat alles goed mag gaan. De hele familie leeft met jullie mee. De verslagen worden uitgeprint en onder de koffie besproken. We wensen jullie veel sterkte met alles en dat het allemaal goed mag verlopen, tot eer van Zijn Naam . Bedankt voor de reakties ,we missen jullie. Groetjes vauit de( bijna lege)Noord 75 Je va en moe en Vincent

• 31 Juli 2012 - 07:41

Cobie De Vries:

ha die tweeling zus wilma

hoe is met je?? ik hoo alles goed is
    ik heb heimwee naar je
    in je huisje is alles goed

groetjes van je tweeling zus cobie de vries

• 31 Juli 2012 - 15:14

Tante Gera:

Hoi cristine,
    Wat een indrukwekkende verslagen het is gewoon niet voor te stellen.
    Super dat alles goed gaat met jullie en dat er veel plezier met elkaar is en met de bevolking.
    We mogen weten dat God de wacht houd over jullie nog een gezegende tijd daar en veel liefde toegewenst vanaf hier

groetjes tante gera en de rest

• 31 Juli 2012 - 15:22

Van Cobie En Maria:

hey lubbert kramer,
    hoe is het ermee?
    er staan allemaal reacties maar geeneen van jou jammer hoor.
    we lezen dat jullie het wel naar je zin hebben maar vakantie kun je het niet noemen
    half 8 is wel heel vroeg voor jou of niet hahaha
    nou hier alles goed hoor.
    geniet er nog van en wel wat leuks meenenmen ook voor jarno want die mist je wel.

groetjes je geliefde zusters cobie en maria

• 31 Juli 2012 - 17:10

Jan En Marie En Naomi De Vries:

hoi johan en allemaal.

we zijn blij dat jullie met de kerk het hoogste punt hebben bereikt en hopen dat jullie je werk af mogen krijgen.we hebben het verslag met ontroering gelezen wat jullie daar allemaal zien en beleven. we wensen jullie veel sterkte en bovenala Gods zegen toe in het bouwen v/d kerk en in het kinderwerk dat jullie de kinderen mogen vertellen v/h evangelie van onze Here jezus Christus.
    Zaterdag misten we jullie ook hoor het was heel stil maar over een of 2 weken zijn jullie er weer en zien er naar uit.

veel liefs en groetjes johan en aan iedereen

• 31 Juli 2012 - 19:03

31 Juli 2012 19:00:

hallo vader nanning,

wat leuk om die verslagen te lezen van jullie, al zijn we er niet bij maar het lijkt wel zo.
    we wensen jullie nog een goede en gezegende tijd met elkaar ik (klaas-willem) bin al anwinnig an joe derest ok wel or :)

groetjes van de hele famillie

• 31 Juli 2012 - 19:55

Fam. Van Slooten:

Hallo allemaal,
    Wat een leuk verslag om te lezen, wie is er zo kunstig?
    We zijn blij dat alles goed gaat, en kiek jelui wel ut mit die skorpioenen
    nou mar een dikke poes van ons allemaal , maar speciaal van Johannes
    geniet er van jelui, en tot horens!

• 31 Juli 2012 - 22:00

Albert Johannes :

hoi cors

hoe gaat het daar is het eten lekker?

speel je lekker daar?

gaat het daar wel goed?

groedjes apppppppppppppie

• 01 Augustus 2012 - 13:20

Martijn, Marjan En Arnout Schot:

ha urkers en dan bedoelen wij vooral het urker-deel van in ze familie (Antonie Jannine Joachim corstiaan en Anne)

Wat een bevlogen verhalen! Indrukwekkend! Wat maken jullie veel mee!
    Mooi ook dat jullie samen kunnen werken met de lokale bevolking en ook iets. Meemaken van het samen dienen van dezelfde God!

Anne, tante Marjan is bang dat ze jouw verjaardag is vergeten, de verjaardagskalender is thuis gebleven en ik kan je in Botswana ook niet zo makkelijk een kaarte sturen. Kunnen we het in Nederland weer goed maken?

Liefs van Martijn Marjan en arnout!

• 01 Augustus 2012 - 20:57

Jacob, Irene En Jacco Kramer:

Hallo lubbert k

Wij zijn blij dat alles goed gaat met jullie, we hopen dat jullie nog een fijne tijd hebben daar, en dat jullie nog veel goed werk mogen verrichten. Groeten vanuit Noorwegen

• 02 Augustus 2012 - 00:43

Opa En Oma :

Hoi onze urkers, met belangstelling jullie verslag gelezen. Een hele ervaring. We leven met jullie en de aneren mee. Fijn dat het samen werken goed gaat. Anne heb je al een vriendinnetje daar? Zeg Joachim is de pap lekker? En Cors ben jij ook een werkman of mag je naar de club? Samen nog een goede tijd en Gods onmisbare zegen toegewenst opa en oma uit zeeland

• 02 Augustus 2012 - 23:08

Een Urreker:

Ik eaw echt mit jului te doen want ik eaw vanmiddag lekkere bietjes mit spek gegeten, en ik moest toch effen dinken an die b-minsen, wat zullen ze doar eten? een soort pap als ik et goed begrepen eaw? klikt oeps* kllinkt niet zo daverend maar evengoed veel etenslust toegewenst. En het onmisbare, Gods nabijheid!

• 02 Augustus 2012 - 23:29

Bertina:

ha ger,

nou ik bin wel benaid nor een poar ploatjes hor, woar bliven die fotos! of stoan die arreges angers op disse site?
    Ik bin benaid nor je verhoalen, dikke knuff vanuit m'n nachtdienst en tot op vakantie zus.

liefsiepies,
    Bertina

• 03 Augustus 2012 - 12:05

Gerdien!:

van bert) en teunis geeft je een dikke poes en men moe en va(maaaaa) i love jou

Hee Ger!, ben je al een beetje bruin?;p, heb je mn briefje nog gelezen??:), tis hier wel rustig zonder jou hoor!, Als je eerst maar weer gezellig thuis bent:) xx Corine je liefste zussien

heej poepjanus..:D is het coowl daarzoow..:P als we eerst maar weers de niewe'de beste singer song writer van nedeland' kijken..:D heeeeeel veeel (honderd miljoen kriljard) kusjes van Andrea <3

• 03 Augustus 2012 - 16:30

Wim - Rieneke - Suze - Fieke Van Dijk:

Lieve Jannine en Antonie, Jo - Cors en Anne en urkers,

Leuk om jullie te kunnen volgen en te lezen dat jullie het goed naar jullie zin hebben en de werkzaamheden vorderen. Wat zal Anne zich jarig gevoelg hebben. Een verjaardag die ze zich vast nog lang zal herinneren. Leuk!
    Nog hele fijne dagen, veel succes met de afbouw van de kerk. Zegen en goeds!
    Lieve groeten, Wim & Rieneke, Suze en Fieke

Tags: Verslag!